Braveheart

2013-08-01
18:48:18

Spånafton
Ja som min idol Fredrik Lindström skulle säga så har vi haft spånafton på jobbet i några dagar. En spånafton är alltså en afton (fast i vårt fall dag) där man spånar (alltså funderar) på olika grejer för att förhoppningsvis komma fram till bra lösningar eller teorier.

Onsdag.
Ämne: Sprit, fyllevilla och goda idéer
Medverkande: Fikagänget 9:30
Viktighetsgrad: Väldigt jätteviktigt

Jag vet att jag har haft det här på tapeten innan, men det tåls att tas upp igen. Ponera att du (eller jag, jag dömer ingen) är ute på staun och kalajsar lite en tidig lördagmorgon. Runt samma tidpunkt som väckarklockan ringer på veckodagar står du istället och skrålar gamla Carolalåtar på stortorget. Då kommer den. Som en blixt från klar himmel, som ett nålstick i skinkan. Den goda idén. Det är omöjligt att inte vråla ut din glädje över vad som faktiskt kan vara den bästa idén som någonsin kläckts. Dina läppar formar sakta och motoriskt efterblivet ett: "JAG VET, VI...". Resten får man fylla i själv. Det kan vara allt från att bryta sig in på ett mentalsjukthus till att mosa din sko med en snöpinne. Just de här två exemplen kanske inte hjälper vår teori kom jag på nu. Stryk det. Det vi ville ha sagt var i alla fall detta: "Om en god idé fortfarande är god när du vaknar dagen efter. Ja då jävlar är det verkligen en bra idé." Fattar ni att vi kan typ lösa alla världsproblemen med den här teorin? Allt vi behöver göra är att dricka lite mer alkohol. Lätt fixat.

Torsdag.
Ämne: Skilda föräldrar
Medverkande: Fikagänget 14:30 (Fast asså egentligen var det bara J som spånade fram den här teorin)
Viktighetsgrad: Inte riktigt lika viktig som att kunna lösa alla världsproblemen. Men nästan.

Som barn i en familj där föräldrarna är skilda så går allt alltid åt helvete. Det spelar ingen roll om du är 7 år eller 27, du kommer aldrig riktigt kunna njuta av livet fullt ut. Föreställ dig ett scenario där du ska gå på restaurang och fria till din käresta. Du har klätt upp dig, din pojk/flickvän är vackrare än någonsin, ringen ligger tryggt i din jackficka och kvällen verkar te sig perfekt. Men sedan, mitt under middagen, så kommer det. Ögonblicket du väntat på är här. Ögonblicket där allt går åt helvete för att du har skilda föräldrar. Bläckfisken ni beställt till förrätt är inte död och kastar sig med ett Jet Li liknande läte upp i ditt ansikte. Sugpropparna letar sig in i ditt näshår och du får panik. HJÄLP skriker du och din käresta tar en kniv för att döda djävulen i ditt ansikte. SPLASH! Din lover missar det satans aset och träffar ditt öga. Du blir blind och får leva resten av livet med en shi tzu som ledhund och enda vän. Allt för att du har skilda föräldrar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: