Braveheart

2011-08-22
20:41:25

Störta
Frasen "Hur mår du?" tycker jag är lite tvetydlig. Antingen är det ju av ren artighet man säger det eller så är det ju för att man faktiskt bryr sig. Men hur fan ska man kunna veta vilket motiv personen som frågar har? Det är ju inte direkt så att man ställer en motfråga som "Det beror på, är du verkligen intresserad av svaret eller skiter du i vilket?". Min sinnesstämning idag har varit ungefär samma hela dagen, det är måndag, det har inte hänt något speciellt just idag och ändå har jag svarat olika på samma fråga. "Hur mår du?". Endera har svaret blivit (också det jag har svarat flest gånger) Jo tack det är bra. Eller så har svaret faktiskt en gång blivit; Nä men det är inte särskilt bra egentligen. Detta beror mest på att jag har fått chansa på vad personen bakom frågeställningen egentligen syftat på och vilket svar de har velat höra. En kund på jobbet vill ju inte höra "Jo men det är precis jättedåligt faktiskt, funderar på att sjukskriva mig på obestämd tid och lämna den här skiten för gott". Inte för att det kanske är det jag vill exakt, men även om jag hade velat det hade jag ju inte sagt det. Personen bakom frågan hade inte velat höra det och därför svarar jag bara, tack det är bara bra med mig. Men den gången jag faktiskt svarade ärligt och sa att det inte är helt okej så var det för att jag trodde att personen var genuint intresserad av att höra svaret. Detta var jag inte 100% säker på såklart, men ändå så sa min intuition mig att denna person faktiskt kunde tolka sanningen på ett sätt där vi båda förstod och där vi båda kunde ta konsekvenserna av mitt svar. Även fast mitt svar inte fick den respons jag hoppades på så hann jag uppfatta att personen som frågat mig kopplade ihop A och B och insåg att mitt svar var en ärlig reflektion av hans fråga. Inga knussel, bara ett ärligt svar. Så nästa gång någon frågar hur man mår så tänker jag tänka efter en gång extra innan jag svarar. Jag kommer ändå sitta och försöka lista ut motivet bakom den konstiga frågan, men samtidigt kanske jag ägnar en tanke åt vad JAG vill säga. Inte vad den som frågar vill höra.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: